Het abonnement van je smartphone loopt over een paar maanden af. Goed nieuws, want dat betekent dat je op zoek kunt naar een nieuw toestel. Na grondig onderzoek, wikken en wegen kom je uit op twee opties. De telefoons lijken in veel opzichten op elkaar, maar uiteindelijk kies je toch voor de smartphone met de hoogste beeldkwaliteit. Daarmee kun je straks tijdens lange treinritten nog meer genieten van verschillende videostreamingdiensten. Wanneer je de smartphone eindelijk in handen hebt en in de trein een serie zit te kijken, valt het toestel na een uur kijken uit. De batterij is nu al leeg! Gelukkig is de beeldkwaliteit wel fenomenaal en dat is uiteindelijk toch het belangrijkst. De batterij van dat andere toestel was weliswaar langer meegegaan, maar dat scherm met die afgeronde hoeken zou toch verschrikkelijk afdoen aan de kijkervaring.
In dit geval ben je er uitstekend in geslaagd om je initiële keuze goed te praten, nadat je op een flink probleem bent gestuit. Met behulp van de ‘choice support bias’ – ook wel ‘post-purchase rationalisation’ genoemd – maak je jezelf wijs dat je de juiste keuze hebt gemaakt. Het kan toch niet zo zijn dat je na een uitgebreid zoekproces tot de verkeerde beslissing komt, waar je vervolgens twee jaar aan vast zit.