Het komt steeds vaker voor dat je ’s ochtends opstaat met een lichte pijn in je rug. Het is hoog tijd voor een nieuw matras. Je bezoekt een beddenzaak waar je onder begeleiding van het winkelpersoneel verschillende matrassen uitprobeert: hard, medium, zacht; pocketvering, traagschuim, memory foam; etc. Het is lastig kiezen: een paar minuten op een matras liggen is toch heel anders dan er een nacht op slapen. Het aanbod om het matras vrijblijvend 14 dagen thuis uit te proberen, komt dan ook goed van pas. Na een paar dagen proefslapen ben je helemaal gewend aan dit matras. Ook al is het matras duurder dan je van plan was uit te geven, besluit je het matras te houden.
Mensen houden niet van verliezen. We zijn twee keer zo sterk gemotiveerd om een verlies te vermijden, dan om iets te winnen. Omdat je een paar nachten op het matras geslapen hebt, voelt het als jouw matras. Dit matras wil je niet meer kwijt. Deze ‘loss aversion’ heeft op tal van manieren een sterke invloed op ons gedrag. Zo heeft “mis deze korting niet” (nadruk op verlies) meer effect dan “profiteer van deze korting actie” (nadruk op winst).