Skip to content

Klantonderzoek

Home / Klantonderzoek

Inzicht in wat klanten willen, vinden en ervaren

Het begrijpen van je klanten is van essentieel belang voor organisaties. Uiteindelijk zijn het je klanten die het succes van je bedrijf bepalen. Klantbehoeften zijn het optimale uitgangspunt voor new product development (NPD). Aan de hand van klantervaringen kan de customer journey verbeterd worden. Maar ook bij het invullen van een gepersonaliseerde content strategie draait het om de klant.

Onderzoek is het ideale hulpmiddel om helder inzicht te krijgen in wat je klanten willen, vinden en ervaren. Hoe verleidelijk het ook is om met al jouw kennis en ervaring af te gaan op een onderbuikgevoel of aannames, dankzij onderzoek onder klanten kun je nadrukkelijker en objectief hun behoeften en beleving betrekken bij marketing- en beleidsbeslissingen.

Specifieke onderzoeksvragen binnen dit thema:

  • Welke wensen en behoeften heeft onze doelgroep, met betrekking tot onze producten?
  • Hoe tevreden is onze doelgroep over de kwaliteit van ons product/ dienst(verlening)?
  • Hoe kan ik de customer experience naar een 9+ ervaring tillen?
  • Sluiten de ervaringen van onze klanten aan op hun wensen en verwachtingen?
  • Hoe tevreden zijn onze klanten over de belangrijkste contactmomenten?
  • Hoe kunnen we onze doelgroep segmenteren?
  • Welke specifieke wensen, behoeften en drijfveren hebben onze segmenten/ persona’s?