Skip to content

Delta: connecting the dots

Home / Over Delta

Gedragspsychologie is de drijvende factor

Marketing en marktonderzoek draaien om mensen. Hoewel lange tijd gedacht werd dat de mens een perfect rationeel wezen is, in staat om in allerhande situaties bewust ideale keuzes te maken, weten we inmiddels beter. In 2002 won psycholoog Daniel Kahneman de Nobelprijs voor de economie en in 2017 volgde gedragswetenschapper Richard Thaler. Zij tonen aan dat de mens zich vaak juist irrationeel gedraagt, onbewust beïnvloed door allerlei biases. Uit gemak, desinteresse of vanwege tijdgebrek worden razendsnel keuzes gemaakt op basis van intuïtie, emotie en/of signalen uit de omgeving. Daardoor is er een kloof tussen wat mensen zeggen en wat ze daadwerkelijk doen. 

Met name in onderzoek, waarbij wát mensen zeggen een belangrijk onderdeel is van verzamelde data, heeft dat nogal wat implicaties. Daarom houden we niet alleen bij de interpretatie van data, maar ook in de manier waarop we data verzamelen altijd rekening met wetmatigheden uit de gedragspsychologie. Denk hierbij aan het uitsluiten van volgorde-effecten bij het opstellen van een vragenlijst of het gebruik van associatieve vraagtechnieken. Op deze manier kunnen we uitspraken doen over wat mensen daadwerkelijk (gaan) doen en niet alleen wat ze zeggen.

TEAM DELTA

Geen Delta zonder onze enthousiaste experts! Het team van Delta is een geoliede machine. Omdat onze interne processen zo vanzelfsprekend verlopen, hebben we de tijd en ruimte om aandacht te besteden aan iets extra’s voor onze klanten. Dat kan zitten in de manier waarop we een onderzoek aanvliegen, de onderzoeksresultaten opleveren of iets kleins zoals de planning versnellen.

Trusted Advisor

We nemen je graag zoveel mogelijk werk uit handen. We beschouwen marktonderzoek als een vak apart en hechten veel waarde aan een gedegen uitvoering van onderzoeksprojecten. Bij ieder project, groot of klein, hebben we dezelfde aandacht voor hoofdlijnen en details.

Delta Marktonderzoek hecht veel waarde aan een prettige samenwerking met onze klanten. We betrekken je graag bij alle fases van het onderzoek. Op deze manier is het onderzoeksproject geen black box, maar weet je op ieder moment waar we mee bezig zijn. Ook helpen korte lijntjes ons om het beste uit het onderzoek te halen. Het stelt ons in staat om gaandeweg hypotheses te toetsen en actuele informatie uit te wisselen. Bij ieder project is één van onze market research experts betrokken, die adviezen geeft op basis van zijn of haar ruime kennis en ervaring.

We gaan bij onderzoeksprojecten altijd uit van onze voorgestelde onderzoeksaanpak, maar zijn wel voldoende flexibel dat we de aanpak desgewenst kunnen bijstellen.

DELTA neemt werk uit handen

Delta GO

Wil je snel door met je onderzoek, maar kom je tijd tekort? Kies DeltaGO! Besteed uit waar je geen tijd voor hebt en focus je op de dingen waar je goed in bent en energie van krijgt.

Reviews

Logo ABN Amro
Airios
ANWB
BASIC-FIT-oranje-grijs
Logo BNP Paribas Cardif
Cooper Consumer Health
Dagravit-e1550744578756
first-choice-brand-logo
Gemeente-Amsterdam
Holland Casino
Hotelschool
HTM
JDE
Mauritshuis
Modulari
Multilease
Logo Nationale Bioscoopbon
Superunie-e1484667071927
rabo-bank-logo
Valdispert
Van-Thiel-Company
Voetbalnl
Wereldmuseum
onehundred_logo