Skip to content

Communicatie onderzoek

Home / Communicatieonderzoek

Communicatie die de juiste snaar raakt

Of het gaat om een strategische positioneringscampagne, de promotie van een specifiek product, een communicatiestrategie om gedragsverandering teweeg te brengen of de communicatie tijdens een customer journey. Communicatie draagt (indirect) bij aan de customer experience, merkbeleving, productperceptie en (aankoop-)gedrag. Idealiter is communicatie snel, duidelijk, correct, volledig en persoonlijk en sluit het aan op specifieke klantwensen en -behoeften.

Het is altijd zinvol om te toetsen of communicatie de juiste boodschap overbrengt en de juiste snaar raakt. Zo weet je zeker dat een investering in zendtijd, online advertentieruimte of andere communicatie-uitingen goed besteed geld is.

Specifieke onderzoeksvragen binnen dit thema:

  • Hoe laten we onze communicatie beter aansluiten op verschillende segmenten?
  • Hoe kunnen we onze direct mailings op basis van behoefte-segmentatie personaliseren?
  • Aan welke informatie hebben onze klanten behoefte tijdens de customer journey?
  • Welk communicatieconcept scoort het best qua call-to-action?
  • In hoeverre spreekt het campagnemateriaal aan, qua inhoud, vorm en visuals?
  • Weet het communicatieconcept de aandacht te trekken? Is het onderscheidend?
  • Brengt onze reclamecampagne de boodschap duidelijk over?
  • In hoeverre heeft onze campagne effect op kennis, houding en gedrag van onze doelgroep?
  • Via welke media kunnen we onze doelgroep effectief benaderen?