Skip to content

Merkonderzoek

Home / Merkonderzoek

Achterhalen hoe je merk ervoor staat

Het bouwen van merken en het voeren van een krachtig merkbeleid is een expertise op zich. Bedrijven zijn gebaat bij een sterk merk, met een duidelijke, consistente positionering. Het draait om een zo goed mogelijke mentale beschikbaarheid in de hoofden van consumenten.

Merkonderhoud betekent permanent bouwen aan je assortiment en positionering, door te zorgen dat producten, diensten, dienstverlening en marketingcommunicatie aansluiten op en bijdragen aan het bestaande merkbeeld. Met behulp van merkonderzoek kun je achterhalen hoe je merk ervoor staat.

Specifieke onderzoeksvragen binnen dit thema:

  • Hoe ziet onze merkfunnel eruit? Wat is de mate van bekendheid, overweging en voorkeur.
  • Hoe kunnen we onze naamsbekendheid vergroten?
  • Wat is het merkimago? Wat is de merkreputatie?
  • Hoe ziet het associatienetwerk van ons merk eruit? Benadert dit het gewenste merkbeeld?
  • Hoe kunnen we de mentale beschikbaarheid van ons merk optimaliseren?
  • Op welke Category Entry Points moeten we ons focussen?
  • Wat is het effect van onze reclamecampagne op merkbekendheid en merkbeleving?
  • Wat is de positie van ons merk ten opzichte van onze belangrijkste concurrenten?