MIND-SET: het bias kwartet
Home / Het bias kwartet
MIND-SET – het bias kwartet
Via ‘MIND-SET – het bias kwartet’ maak je kennis met 32 veel voorkomende biases. Biases – ook wel heuristieken genoemd – zijn gedachtekronkels, die mensen onbewust beïnvloeden. Ze zorgen ervoor dat mensen lang niet altijd de beste keuze maken en verklaren waarom mensen zich soms irrationeel gedragen. Neem bijvoorbeeld de confirmation bias:
Mensen hebben van nature de neiging om zichzelf te bevestigen. Je zoekt of interpreteert informatie op zo’n manier, dat het jouw overtuigingen bevestigt. Informatie die jouw mening ondersteunt, is vanzelfsprekend juist. Alles wat niet overeenkomt met jouw ideeën, bekijk of beluister je meestal niet eens. Of, als het even kan, vind je bevestiging waarom de informatie gewoon niet klopt.
Met MIND-SET steek je spelenderwijs wat op over deze wetmatigheden uit de gedragspsychologie. Kennis die we bij Delta Marktonderzoek dagelijks in ons werk toepassen. Biases zijn relevant om rekening mee te houden bij het vormgeven van een onderzoeksaanpak, het ontwerpen van een vragenlijst en het analyseren en rapporteren van onderzoeksresultaten. Deze kennis over de bijzonderheden van consumentengedrag is niet alleen bruikbaar in het marktonderzoekvak, maar is minstens zo relevant voor marketeers, communicatiedeskundigen en salestijgers.
Omdat we bij Delta geloven in het – op een toegankelijke manier – delen van kennis, moest en zou er een kwartetspel komen. Uit een uitvoerige analyse en clustering van bekende en onbekende biases, en het vele malen schrijven en herschrijven van korte verklarende teksten is MIND-SET – het bias kwartet ontstaan.
Het kwartet is verkrijgbaar voor € 9,95 per exemplaar (excl. BTW). Graag een kwartet(ten) bestellen? Vul hieronder jouw contactgegevens in, en wij zullen contact met je opnemen over de bestelling.
Op onze website zijn tevens uitgebreidere beschrijvingen van de biases terug te vinden, met een illustratief voorbeeld. Klik hier voor het complete overzicht.