Skip to content

Vemedia case: Het winnende concept

Home / Cases

Vemedia case: Het winnende concept

Vemedia is producent en distributeur van Over The Counter (OTC) consumer health care producten. Dagravit, Natterman, Valdispert en Vision zijn een greep uit de lange lijst bekende merken die Vemedia voert. Met het uitgebreide productportfolio voorziet Vemedia in diverse gezondheidsbehoeften van consumenten. Of het nu gaat om ondersteuning van de weerstand, bescherming tegen zon, hulp bij slaap of verzachten van de keel bij verkoudheid. Dankzij een doeltreffende en eenvoudig te herhalen concepttest houdt Vemedia de new product development (NPD) funnel goed gevuld. 

“Sluiten nieuwe productideeën aan bij consumentenbehoeften?”

Behoeften van consumenten omtrent gezondheid en zelfzorg veranderen continu. Het is voor Vemedia van groot belang om te blijven innoveren en zo goed mogelijk te voorzien in de wensen en behoeften van consumenten. Om er zeker van te zijn dat alleen de meest relevante en kansrijke productinnovaties in het schap van de drogist terecht komen, is een check onder consumenten nodig. Vemedia klopte bij Delta Marktonderzoek aan voor het opzetten van een effectieve en eenvoudig te herhalen concepttest. Het gaat hier namelijk niet om het testen van één of twee concepten, maar om de semi-continue ontwikkeling van uiteenlopende producten voor tal van consumer health merken.

Met behulp van een lean & mean concepttest

Een compacte en krachtige onderzoeksopzet maakt het mogelijk om de productideeën snel en effectief te toetsen.

dame op strand met zonnebril

Van efficiënte conceptcheck…

Bij het checken van grote hoeveelheden concepten is een goede voorbereiding essentieel. De tijd die we samen met Vemedia bij de start van dit project geïnvesteerd hebben, betaalt zich bij vervolgonderzoeken dubbel en dwars terug. Dankzij de stroomlijning van de aanpak, kunnen uitgewerkte productideeën binnen no-time aan de Nederlandse consument voorgelegd worden. Dit geeft Vemedia de flexibiliteit vlot te kunnen schakelen en met de meest kansrijke concepten over te gaan op productie.

… tot een eigen benchmarkdatabase

Gaandeweg hebben we voor Vemedia een omvangrijke eigen benchmarkdatabase opgetuigd. Zo kunnen de testresultaten langs de meest zuivere maatstaf gelegd worden, namelijk gemiddelde testscores van sec OTC consumer health care producten. De resultaten van iedere concepttest worden in compacte dashboards gepresenteerd.

Overzichtelijke dashboards maken in een oogopslag duidelijk of er nieuwe winnaars ontwikkeld zijn.

Datavisualisatie is een cruciaal onderdeel van de rapportage van marktonderzoek. Less is hierbij definitely more. En daarom hebben we voor de rapportage van de concepttests een dashboard ontworpen dat op één A4 direct duidelijk maakt hoeveel kans van slagen het productidee heeft en waar mogelijkerwijs de schoen wringt. Stoplichtkleuren brengen doeltreffend de scores ten opzichte van de benchmark over.

Vemedia gebruikt de resultaten om te selecteren, optimaliseren en communiceren

Wanneer een productidee op de belangrijkste KPI’s boven benchmark scoort, wordt deze verder doorontwikkeld. Dankzij de onderzoeksresultaten is het tevens mogelijk concepten verder aan te scherpen. De open antwoorden met pluspunten en minpunten van elk concept bieden handvatten voor mogelijke verbeterpunten ten aanzien van het product en/of de verpakking en haakjes voor doeltreffende marketingcommunicatie.

“De lean en mean aanpak van concepttesting bij Delta bevalt ons erg goed, met een korte doorlooptijd kunnen we snel diverse concepten screenen en zo een goede indruk krijgen van wat werkt en niet werkt in de ontwikkelde concepten. De samenwerking verloopt altijd vlot en flexibel.”

Frederique Holdert, Marketing Director Netherlands, Vemedia Consumer Health

Meer weten over concepttesting, concept ontwikkeling of deze case?

Neem contact met ons op:
Bel: 070 – 888 5 222
Mail: info@deltamarktonderzoek.nl