Skip to content

The Park Playground case: merk- en marktpotentieel voor een innovatief groepsuitje

Home / Cases

The Park Playground case: merk- en marktpotentieel voor een innovatief groepsuitje

The Park Playground (TPP) is een aanbieder van Virtual Reality gaming, waarbij je in een groep op locatie verschillende VR spellen kunt spelen. TPP is met dit innovatieve groepsuitje gestart in 2018 in België en heeft inmiddels in 12 steden in België, Nederland en Groot-Brittannië een vestiging. Er zijn volop plannen om verder uit te breiden in Europa en naar Azië.

Input over tal van marketing facetten nodig om marktpotentieel te bepalen

Met Virtual Reality krijgt een groepsuitje een heel andere dimensie. Maar hoe verhoudt dit type uitje zich tot andere activiteiten die je met vrienden, familie of collega’s kunt ondernemen in Nederland? The Park Playground benaderde Delta om het marktpotentieel te onderzoeken. Hiervoor hebben we een aanpak uitgewerkt met veel verschillende marketing facetten: concurrentieanalyse, behoefteonderzoek, merkonderzoek, concepttesting en prijsonderzoek. Geen betere start van een onderzoek naar zo’n nieuwe en bijzondere invulling van een groepsuitje dan het eerst zelf te ervaren.

Via scherpe afbakening van steekproef en vragenlijst …

Voor groepsuitjes blijven we vaak dichtbij huis. Daarom hebben we de steekproef geconcentreerd op mensen die binnen een straal van 30 kilometer van een van de vier huidige locaties wonen en in de afgelopen 2 jaren een groepsuitje hadden gedaan.

Maar ook wat betreft de vragenlijst hebben we duidelijke grenzen getrokken. Bij Delta hanteren we zoveel mogelijk een maximale vragenlijstlengte van 10 minuten. Ervaring leert dat respondenten daarna hun aandacht beginnen te verliezen, waardoor de betrouwbaarheid van hun antwoorden afneemt. Voor het inpassen van alle verschillende onderwerpen in één vragenlijst hebben we samen met de klant duidelijke keuzes gemaakt. Het resultaat was een zeer gevarieerde vragenlijst, die daardoor ook leuk was om in te vullen.

… en een video impressie om de ervaring/experience zo goed mogelijk over te brengen …

Het goed beschrijven van een concept is essentieel voor de resultaten. Vaak kiezen we voor een combinatie van tekst en plaatjes, zoals in de case voor Airios. Voor The Park Playground was het essentieel om de VR-beleving goed over te brengen. Daarom hebben we gekozen voor een video waarin een groep mensen een VR game speelt en hun reacties tijdens en na het spelen te zien zijn.

Aansluitend hebben we de reacties gepeild aan de hand van een aantal KPI-stellingen die we ook toepassen bij concepttesting. Hieruit kwam duidelijk naar voren dat een groepsuitje in VR als onderscheidend en vernieuwend wordt gezien, met scores die boven de benchmark liggen.

Stills uit de getoonde video waarin uitje werd beschreven

… naar een duidelijk beeld van de doelgroepen met de meeste potentie …

In Nederland kun je kiezen uit een ogenschijnlijk eindeloze lijst van mogelijke uitjes in groepsverband. Door te vragen naar de bekendheid van verschillende typen groepsuitjes kregen we inzicht in de mate waarin mensen überhaupt weten van het bestaan van VR-uitjes. De vraag naar de groepsuitjes van de laatste twee jaar maakte duidelijk wat de meest favoriete uitjes zijn en met welke type uitjes VR-experience het meeste concurreert.

De redenen om voor een populair uitje te kiezen is meestal heel generiek: gezelligheid en ontspanning. Voor de meer niche uitjes gelden ook meer niche redenen. De VR-experience wordt vaker gekozen vanwege het spel- of wedstrijdelement, de spanning en de teambuilding.

… en inzicht in de acceptabele ticketprijs.

Om te achterhalen wat potentiële deelnemers van de ticketprijs vinden, hebben we gebruik gemaakt van de Van Westendorp Prijsmeter. Deze beproefde prijsonderzoekmethode geeft via vier standaard vragen inzicht in de prijsgevoeligheid, de prijsrange die als acceptabel wordt beschouwd en welk deel van de doelgroep bereid is om de huidige ticketprijs te betalen. De onderzoeksresultaten gaven geen aanleiding om aanpassingen door te voeren in de tarieven.

Maximale marketinginput om van The Park Playground locaties een succes te maken

Uit de resultaten blijkt dat de verschillende schietspellen meer dan gemiddeld aantrekkingskracht hebben op jongeren en mannen. We raden aan om het bredere aanbod aan spellen te promoten, om zo ook andere doelgroepen zoals gezinnen, te stimuleren om een VR-groepsuitje te boeken. Het benadrukken van de groepsinteractie en het onderlinge plezier zou vrouwen meer tot de verbeelding spreken. En gezien het enorme enthousiasme onder degenen die al ervaring hadden met het spelen van een VR-groepsgame, biedt peer-to-peer promotie via social media veel marktpotentieel.

“Dankzij het onderzoek van Delta hebben we inzichten gekregen in de voorkeur van de Nederlandse mensen die houden van uitjes en de bekendheid van VR tussen het hele brede aanbod. Wij hebben na de inzichten van dit onderzoek onze content en tone of voice voor de Nederlandse markt wat aangepast en zijn ook onze kanalen gaan verbreden om zo een diverser publiek te gaan bereiken en dit loont!

Het was een zeer fijne samenwerking met een heel duidelijke aanpak en oplevering binnen de afgesproken timing. “

Head of Marketing The Park Playground – Esther Zaman

Meer weten over het bepalen van marktpotentieel en merkpotentieel of deze case?

Neem contact met ons op:
Bel: 070 – 888 5 222
Mail: info@deltamarktonderzoek.nl