Jouw oude, vertrouwde autootje heeft inmiddels meer dan 120.000 kilometers op de teller. Mooie herinneringen als je terugdenkt aan de autovakanties kriskras door Europa, de vele festivalbezoeken en al die ritjes naar familie en vrienden. Je trouwe bakkie heeft je nooit in de steek gelaten. Maar het wordt toch tijd voor een klasse groter met in ieder geval een grotere kofferbak. Met een goede inruilwaarde en wat spaargeld moet dat geen probleem zijn. Verontwaardigd hoor je de eerste dealer aan: hij wil maar € 2500 geven voor de auto, die volgens jou minstens € 4000 waard is. Andere dealers blijken geen haar beter: het beste bod blijft steken op € 3000.
Mensen hechten meer financiële waarde aan iets dat zij bezitten, dan wanneer ze het niet zouden bezitten. Als we iets van onszelf te koop aanbieden, is de kans groot dat we er meer geld voor vragen dan dat het werkelijk waard is. Dit ‘endowment effect’ – ook wel het ‘bezitseffect’ genoemd – doet zich nog sterker voor bij producten met emotionele waarde.