Ken je dat? Dat je een liedje voor het eerst op de radio hoort en denkt: wat is dít nu weer voor muziek? Je favoriete radiozender heeft het echter gebombardeerd tot hit van de week en dus krijg je het te pas en te onpas te horen. Na verloop van tijd begin je het deuntje toch wel aardig te vinden en gaat het volume steeds een beetje harder wanneer het nummer voorbij komt. Tot het uiteindelijk bovenaan in je Spotify-lijst belandt. Hoe kan dat?
De kracht van herhaling is bekend. Hoe vaker je met een merk, een reclame of een liedje in aanraking komt, hoe beter het beklijft. Maar ergens vaker aan blootgesteld worden, heeft niet alleen invloed op herkenning en bekendheid. Het zorgt er ook voor dat je iets positiever beoordeelt. Dit effect staat bekend als het ‘mere exposure effect’. We raken – volkomen onbewust – meer en meer vertrouwd met bijvoorbeeld het merk. Als dan geen negatieve signalen dat vertrouwde gevoel in de weg staan, wordt het ‘mere exposure effect’ alleen maar sterker. ‘Familiarity breeds liking’.