Skip to content

Framing effect

Framing effect

Je hebt een vriend uitgenodigd voor een etentje. Je besluit om lasagne te maken: altijd lekker en makkelijk van tevoren klaar te maken. Je begint met het bakken van het gehakt. Omdat je vriend heel bewust met voeding bezig is, heb je gekozen voor “Lekker Mager Roerbakgehakt”. Op de verpakking staat groot “53% minder vet”. Tijdens het bakken begint het gehakt meer en meer in het vet te drijven. Je pakt er de verpakking nog eens bij en ziet tot je verbazing bij de ingrediënten zo’n 10% verzadigde en onverzadigde vetten staan. Je baalt flink, want je had nog zo bewust een keuze gemaakt.

‘Framing’ verwijst naar een overtuigingstechniek. Door het gebruik van bepaalde woorden en/of beelden, wordt een bepaald deel van de werkelijkheid belicht en een ander deel onderbelicht. Hierdoor ontstaat een zogenaamd ‘frame’ van de werkelijkheid. Door de gekozen woorden en beelden worden bepaalde associaties opgeroepen. In dit geval zijn de associaties “mager” en “53% minder vet” automatisch gekoppeld aan een zeer gezonde keuze. Als voor op de verpakking “bevat 10% vet” had gestaan, had je voor een lasagne recept zonder gehakt gekozen.

Maak kennis met Mind-set, het BIAS kwartet

Via ‘MIND-SET – het bias kwartet’ maak je kennis met 32 veel voorkomende biases. Biases – ook wel heuristieken genoemd – zijn gedachtekronkels, die mensen onbewust beïnvloeden.