Je stapt de supermarkt binnen met het idee om alles in huis te halen voor een heerlijk verse pastamaaltijd en jullie favoriete stamppot. Op de groente-afdeling valt de speciale opstelling met houten kistjes meteen op. Het is de week van de vergeten groenten. Pastinaak, schorseneren, koolrabi en snijbiet liggen kleurrijk naast elkaar. Naast de kistjes staat een rek met diverse menukaartjes met suggesties hoe je deze groenten omtovert tot een bijzondere maaltijd. Niks geen pasta en stamppot deze week. Je gaat deze recepten uitproberen.
De houten kistjes zijn als die rode tulp midden tussen allemaal gele tulpen. Onze aandacht gaat naar het afwijkende item en we hebben minder oog voor de rest. Door het contrast tussen bepaalde items en hun omgeving ontstaat de salience bias – ook wel perceptual salience genoemd. Salience, ofwel saillant, betekent iets wat opvallend is, zoals een onverwacht geluid en een afwijkende kleur. Het kenmerkende van deze bias is dat we geneigd zijn om al onze aandacht te richten op opvallende details. Hierdoor negeren we andere mogelijk relevante aspecten, alleen omdat ze minder spectaculair zijn. Zo werkt het ook in veel online shops. De optie met het frame erom heen en de felgekleurde button met de woorden ‘meest gekozen’ trekt zoveel aandacht, dat we minder acht slaan op de andere mogelijkheden.